Tuesday 13 May 2014

Anak Kambing Kecacingan

Dulu aku pernah cerita, anak kambing aku start deworm umur 3-4 minggu. Then repeat every 10 days for 30 days. Lepas tu baru buat selective. Tujuannya nak bagi fighting chance kepda anak kambing untuk jadi a step ahead daripada parasites yang ada dalam perutnya. Umur 3-4 minggu ni aku dah ajar turun kandang untuk makan dedaun dan rumput. Alasan satu, untuk tambah probiotik dalam rumennya. Alasan dua, nak latih supaya rumennya jadi efficient dan cepatkan tempoh susuan.

Hari ni anak-anak kambing yang umur 2 hingga 3 bulan turun meragut. Actually ramai yang main melompat dari yang betul-betul browsing. Bila waktu tengah hari, tahap kepanasan maksima, semua dah naik ke kandang. Waktu inilah yang aku perhatikan stools anak-anak kambing. And today was my lucky day. Aku jumpa apa yang aku cari. Tahi yang bercacing.

Tahi bercacing


Sebahagian dari anak kambing sedang browsing di kawasan yang baru diterangkan dengan jentolak. Tak nak anaconda menjelma.


Yup..anak kambing berak tahi bersama cacing (mati). Soft, pasty stool. Green to dark green. With dead worms. This means aku dah eliminate cacing yang ada dalam perut anak kambing aku. And same fate for those ever pesky flukes. Anak kambing aku nampak ok. Tiada tanda anemic. The coat is shiny and unruffled. Growth rate is above average.

Syukur. Jadi selepas ini hanya perlu buat selective deworming sahaja.

Side note: walaupun kawanan kambing aku secara amnya makan rumput, istilah browsing masih boleh digunakan kerana mereka hanya memilih pucuk sahaja. So, that's still conaidered as browsing, at least in my dictionary.

No comments:

Post a Comment