Tuesday 13 May 2014

Sebelah Paginya

Cuti wesak hari ni. Jadi tiada urusan di Kota Bharu. Traffic was smooth. Aku sampai awal di ladang. Kambing baru on auto-pilot for less than 30 minutes. Staff sedang kumpulkan tahi kambing. Ada orang nak datang ambil lusa ni. Tukar dengan dedak. I still think that it's better to barter the manure with goods(goat pellets) rather than to receive monetary benefit and claim that the money received is to cover the expenditure involved(labor charges) to get the dung from beneath the barn and  into the sacks. We are prohibited to make gains on such impure source.

Pagi ni nyaman sekali, semalam hujan turun. Takde la lebat sangat, tapi cukup untuk buat udara pagi nyaman. Kambing aku sedang meragut di paddock simpanan lembu korban. Dulu kawasan ni digunakan untuk simpan lembu korban. Boleh muat dalam 600 ekor kawasan ni. Tu kira padat la. Sekarang dah tak digunakan lagi.



Aku suka kawasan ini sebab ianya berada di hujung ladang aku. Agak terpencil. Boleh dengar bunyi burung murai, merbuk etc. Boleh lihat rama-rama, pepatung terbang. Boleh tengok biawak merangkak. Seakan savannah. Bela kuda pun bagus juga. Kuda suka rumput dan padang macam ni. Tapi, kuda tak selaju motocross aku. Hmmm..ada sapa nak tukar tak motocross dengan kuda? Hahaha..

This is good life for me. Hilang segala serabut kepala. Hilang segala obsesi terhadap wang ringgit. Hilang segala kerisauan. Yang hadir hanya kekaguman terhadap keindahan alam ciptaan tuhan, kekaguman terhadap binatang peiharaan nabi-nabi kita dan kekaguman terhadap peluang yang diberikan oleh tuhan untuk aku menikmati saat ini.

Awesome - schmawesome!!

Lepas 30 minit termenung tengok kambing, aku join staff aku kumpul tahi kambing bawah kandang.

(I am sorry my dear father, I work TOGETHER WITH my worker, I don't want for them to work for me. I get more out of them this way)

No comments:

Post a Comment