Wednesday 7 May 2014

Berdiang, mendiang?

Aku rasa berdiang kot. Mendiang tu orang yang dah mati. Berdiang tu yang pakcik makcik kat kampung sibuk-sibuk hidupkan api time maghrib kat tepi kandang, bawah kandang nak bagi hangat kambing di waktu malam.

Aku tak nafikan ada betulnya cara orang dahulu bela kambing. Kalau salah caranya takkan kambing berkembiang biak sehingga ke generasi kita ni. Cuma dulunya mungkin sebelah malam memang sejuk, nyamuk besar-besar macam ayam. Jadi keperluan terhadap berdiang ni adalah priority no. 1 bagi nak elak masalah yang timbul dari dua perkara tadi. Mungkin juga naknelak pneumonia. Bijak sungguh orang-orang dahulu!

Sekarang ni macam dah panas sangat sebelah malam pun. Pagi-pagi pun dah panas. Nyamuk pun dah jadi semakin kecil. Aku memang tak buat unggun untuk kambing aku. Dulu aku dah pernah cerita ni. Ada 3 asbab. Pertama aku malas. Kedua, aku rasakan ianya akan melemaskan kambing aku dengan asap dan sebagainya. Nak-nak untuk anak kambing yang baru lahir. Ketiga, sebab kambing jalanan pun tak pernah berdiang, tapi ok je diorang ni.

Dan baru-baru ni setelah aku dengar satu cerita ngeri dari serang pakcik di kampung berkenaan berdiang ni lagi buatkan aku anti berdiang. Kisahnya pakcik ni kandang dia atas tanah. Dia nak buat unggun api untuk anak kambing yang baru dilahirkan. Kembar 3. Bila dah malam sikit dia dengar bunyi bising anak-anak tu. Agaknya berebut susu. Tapi bila esok dia gi check kambing dia, 2 ekor anak dah takde. Jadi kambing panggang. Rentung. Kesian. Kesian kat anak kambing tu. Azab sungguh mati terbakar. Ini yang kadang-kadang aku fikir banyak cons dari pros nya bab berdiang ni.

Mungkin takde rezeki pakcik tu. But still, aku kesian kat anak kambing tu. Seksa sungguh kematiannya.




1 comment: