Monday 26 May 2014

RM60 juta

Some amount close to that figure. Bayangkan apa yang boleh dibuat dengan RM60 juta untuk membangunkan industri ternakan kambing di Malaysia ini. Ok tak payah RM60 juta. RM6 juta pun dah cukup banyak untuk bangunkan industri ternakan kambing secara semi intensif dengan guna pakai baka local cross.

Tapi sayang sebab RM60 juta tu dibelanjakan ke atas 2 ekor beruang panda (tok panda mana pun banding nga kambing, kambing cidik lagih).

Kata khairy KJ, kita kena terima beruang 2 warna tu. Sebab nak "save face" dengan China. Orang dah offer kena terima. Untuk eratkan hubungan diplomatik yang dah 40 tahun terjalin. Selama 40 tahun ni tak ada beruang 2 warna hubungan ok je. Cuma tegang baru-baru ni sebab peristiwa MH370.

Tapi ada keratan akhbar yang kata Najib yang minta beruang panda tu dari Wen Jianbao. Mr. Jianbao terus setuju. Ni mana satu ni, orang offer atau kita yang minta?

Kata China bagi pinjam beruang tu, tapi kena bayar rental RM20 juta. Pinjam ke sewa ni? Malah kalau beruang tu beranak kita kena bayar RM2 juta kepada China. Apa ni?! Nak tipu siapa ni?

Ini yang buat aku malas nak fikir pasal senario dalam negara sejak kebelakangan ini. Macam tak ada priority. Tak tahu mana yang penting, mana yang patut ke belakang.

Macam isteri aku cakap...persamaan pemerintah terdahulu (Raja dulu-dulu) dengan pemerintah sekarang; kedua-duanya tak mendahulukan rakyat. Asal perut mereka terjaga, kerabat mereka terjaga lantaklah apa nak jadi kepada orang bawahan (rakyat). Sebab dah di bayar gaji/elaun dan dijamin kerabat mereka terpelihara maka sultan dahulu selamba terima wakil British untuk menguruskan hal berkaitan dalam negeri kecuali adat istiadat dan agama Islam. Zaman sekarang pun sama juga, in a sense, pemerintah hanya jaga tembolok mereka dan kroni mereka. Golongan kebanyakan perlu cari jalan untuk hidup sendiri.

Kita perlukan lebih ramai Mat Kilau, Tok Gajah, Dato Bahaman, Mat Salleh, Tok Janggut, Dato Maharaja Lela dan lain-lain.



No comments:

Post a Comment