Sunday 11 May 2014

Kelahiran Pertama

Berkait dengan entry aku sebelum ni. Induk di ladang aku rata-ratanya masih muda. Ada yang tua. Tetapi purata umurnya aku kira lebih kurang 2 tahun. Dan dari awal operasi aku banyak menerima anak kambing dari kelahiran pertama.

Dylan dengan anak nya yang pertama. Sebijik. Ini satu contoh dari ramai lagi yang lain.



Satu pattern yang aku perasan ialah; bagi kelahiran pertama anak kambing biasanya akan ikut ibunya dari segi rupa fizikal. Maksud aku coraknya. Melainkan jika dah dikacuk dengan baka lain. Maksud aku, jika dikahwinkan katjang X katjang maka anak yang lahir akan menyerupai fizikal ibunya hampir 100%. Warna sama. Bentuk muka sama. Corak sama. Kekerapan ini berlaku pula adalah dalam lingkungan 80%.

Kata orang photostat mak dia lah. Agak menarik sebenarnya. Tapi bila dah anak kedua tak ikut ibu dah. Dah jadi campur. Dan aku juga perasan, jika katjang dikacukkan dengan boer,  anak kambing yang dihasilkan biasanya tak akan mempunyai lebih dari dua warna.

Uniknya ciptaan tuhan.




No comments:

Post a Comment