Tuesday 6 May 2014

Anak Kambing Yang Tak Cukup Susu

Sekarang kidding season di kandang aku. Almost everyday since last 2 weeks kami menyambut kelahiran anak kambing. A fun and hectic time indeed.

Ada kelahiran single, kembar 2 dan juga kembar 3. Single tak banyak kerenah sangat. Kembar 2 dan 3 yang biasanya akan bermasalah. Paling utama yang menentukan survivability anak kambing ialah access mereka kepada susu. Ada induk yang produce susu kurang dari keperluan anaknya. Ada juga yang produce lebih.

Jika ada anak yang kekurangan susu, terpaksa aku ambil dan berikan susu dari induk yang lain. Masalahnya aku tidak sentiasa berada di ladang. Dan pekerja pula hanya lah sebagus extension tangan kita; bukan sebagai tangan kita yang sebenarnya. Maksudnya kerja yang kurang perfect lah dari segi penjagaan anak kambing. Penjagaan anak kambing perlu kepada lebih ketelitian, sharp eyes untuk tengok keperluan individu anak kambing.

Menjadi tugas aku sekarang untuk make sure 2 atau 3 ekor anak yang tak cukup susu supaya diberi susu dari induk lain (bukan bottle) dan memastikannya betul-betul kenyang. Pagi dan petang. Keadaan ini hanya sementara sehinggalah anak kambing yang kurang dapat susu tadi dah besar dan pandai melawan/berebut dengan abang atau adiknya yang lebih besar.

It is no easy task. Perlu kepada passion, belas ihsan terhadap binatang, kesabaran, tulang belakang yang mantap untuk mencangkung untuk jangkamasa yang lama (tulang belakang aku tak mantap sebab dulu accident  basikal BMX; tiru gaya Matt Hoffman dan Dave Mirra)

I am not talking about giving our goats more pellets so that they produce more milk. But rather giving the littlest guys a fighting chance to suckle for milk fron their moms. Sort of handicap. The milk is always there but the bigger sisters/brothers always gets it before the younger ones. Jadi kita harus intervene untuk case sebegini. Mungkin untuk 2 minggu pertama. Paling lama pun 3 minggu kena buat intervention macam ni.

Waktu yang mencabar.





No comments:

Post a Comment